Skilsmässa, allt vanligare

Låg och tänkte på en sak igår när jag inte kunde sova, att gud vad det är vanligt med skilsmässa nu för tiden. Det är nästan inga av mina kompisars föräldrar som fortfarande lever tillsammans, typ 2/10 kanske. Undra varför det blivit så? Jag menar; de flestas mormor/morfar, farmor&farfar lever ju fortfarande tillsammans efter alla år, men inte ens föräldrar? Vad kan det beror på... Många skilsmässor beror på arbete och stress, men det borde ju varit lika mycket stress förr i tiden, eller kanske inte?

Nästan en tredjedel av alla barn i Sverige har skilda föräldrar. Jag tror att det beror på dagens samhälle, allt ska plötsligt vara på spännande och människor frästas av att testa saker som man inte borde, tex otrogenhet. Desutom är det väldigt många som "lever" för sitt jobb och stöter därmed bort sitt privatliv, det kan ju också påverka till en skilsmässa, man glider liksom ifrån varandra.

Jag är nog ganska gammeldags i mitt tänkande när det gäller äktenskap. Jag tänker mig ett mysigt villaområde med man, barn, lek och massor med mys. Men frågan är hur ofta det är så nuförtiden? Förr bodde de flesta barnfamiljer en bit utanför "stan" medan de nu är allt vanligare att barnfamiljer bor mitt i city, bland bilar, bussar,  avgaser och störande ljud. Inte för att jag tycker det är någonting fel på det, men annorlunda från förr.

Jaja, vet inte riktigt vad jag försöker komma fram till med detta. Men tycker det är tråkigt att skilsmässa är så vanligt som det är, känns som att det knappt tas som en stor grej längre? Bara att skriva på några papper och så är det över liksom. 

Samma sak med förlovning, var och varannan person förlovar sig nu för tiden, till och med folk i 14/15 års åldern. Vi har ju förstört hela traditionen med att "när man förlovat sig ska man gifta sig inom ett år". Hur många i dagens samhälle följer det? 3 av 10 kanske? MAX. 

Jag tycker vi borde hålla liv vid våra traditioner!! 
Skilsmässa ska vara mer komplicerat än att skriva på ett papper och förlovning mer än att köpa två billiga ringar och sätta på varandras finger, löjligt, riktigt löjligt.

Det borde fan finnas åldersgräns för att förlova sig precis som det finns för att gifta sig, att gifta sig vid 18 års ålder? NEJ, fel fel fel. Vem vet vid den åldern vad man vill med sitt liv? Det borde istället vara en åldersgräns vid 20-25 för giftemål. Då har man i vilket fall lite kött på benen och vet förmodligen ungefär vad man vill ha ut av sig själv och av sitt liv.

Så känner i alla fall jag!
Vad tycker ni om skilsmässor och tidiga förlovningar? 














Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0